Et bibliotek i skogen
Escape Room-spillet bygger på en historie der den kunstige intelligensen "MAMMA" truer med å overta ungdommenes vilje og få dem til å slutte å lese bøker. Spillerne må løse gåter for å finne et hemmelig bibliotek i skogen og bli dets voktere.
Sindre Strøm har jobbet med dette i over et år. "Vi tror vi har satt sammen et spennende konsept der vi kombinerer teknologi med tur i skogen og fysisk aktivitet. Kombinasjonen av filmer, QR-koder og et utfordrende spill tror vi vil engasjere ungdommen," sier idéskaperen.
Hybrid spillopplevelse
Fylkesbiblioteksjef Nina Stenbro beskriver prosjektet som "en selvdrevet hybrid spilløsning som kombinerer digitale elementer via mobiltelefon og QR-koder med fysiske utfordringer i og rundt hytta. Spillet er designet for både individuell og gruppebasert deltakelse, inkludert skoleklasser."
Kulturhus i naturen
Bård Andreas Lassen, prosjektleder for Dagsturhytta Agder, ser på dette som en naturlig videreutvikling av det eksisterende hyttebiblioteket: "Vi ønsker at dagsturhyttene skal være som et lite kulturhus i naturen. Dette prosjektet videreutvikler tilbudet slik at flere, spesielt ungdom og unge voksne, får lyst til å ta turen."
Tilgjengelighet og formål
Escape Room spillet vil være tilgjengelig i 24 av 25 kommuner i Agder, uten ekstra kostnad for kommunene eller bibliotekene. Dette initiativet støtter opp om mål om bedre folkehelse, livsmestring og fellesskap, samtidig som det minner om bibliotekenes viktige rolle i samfunnet.
Tilbakemeldinger
Hvis noen finner feil eller mangler ved selve spillet, eller at noe mangler for å komme videre i spillet er vi glad for en tilbakemelding om dette.
Ta kontakt med Anne Turid Nøkland